الكترونيك, تعميرات, تعمیرات منبع تغذیه سوئیچینگ

تعمیر برد منبع تغذیه شارژ باتری دریل

تعمیر برد منبع تغذیه شارژ باتری دریل

منابع تغذیه انواع مختلفی دارند . بعضی از منابع برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شوند . برای شارژ باتری‌ها باید جریان مورد نیاز شارژ تامین شود .

ولتاژ شارژ باتری بسته به ولتاژ باتری دارد . برای شارژ آن باید اختلاف ولتاژ ایجاد شود . مثلاً برای شارژ باتری12 ولت نیاز به ولتاژ بالاتر از 12 می باشد .

میزان سیکل شارژ باتری ها بر روی آن ها نوشته شده اند . اختلاف پتانسیل ولتاژ ایجاد گردد و جریان شارژ به وجود آید. برای شارژ باتری دوازده ولت ، ولتاژ ی بین ۱۳ تا ۱۴.۵ ولت نیاز است . هرچه ولتاژ شارژ افزایش یابد جریان برای شارژ باتری افزایش می یابد .

مثلاً اگر جریان شارژ در ولتاژ ۱۳ ولت ، صد میلی آمپر باشد . در ولتاژ ۱۴ ولت جریان شارژ به دویست میلی آمپر افزایش می‌یابد .

بعضی از شارژرها برای زمان معینی ولتاژ شارژ را به سطح بالایی افزایش می دهند تا جریان شارژ را افزایش دهند . که به شارژرهای سریع معروفند ( فست شارژر ).

پس منابع تغذیه‌ای که برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شوند، نتنها باید سطح ولتاژ و جریان موردنیاز شارژر ها را فراهم کنند . بلکه باید توانایی کنترل و تغییر این میزان ولتاژ و جریان را داشته باشند .

قسمت های مختلف شارژر

 شارژرهای باتری از دو قسمت منبع شارژ و قسمت کنترل شارژ ساخته می شوند . قسمت مدار تغذیه وظیفه ایجاد و تبدیل ولتاژ و جریان ورودی را به ولتاژ و جریان مورد نیاز شارژ باتری دارد .

این ولتاژ و جریان خروجی به وسیله مدار کنترل شارژ قابل بررسی و تغییر می باشد . تنظیم شارژ  توسط فیدبکی که مدار کنترال به قسمت تغذیه سویچینگ می‌فرستد انجام می‌پذیرد .

مدار کنترل تشکیل شده از  آی سی و  دیگر قطعات الکترونیکی است . اگر مدار کنترل تشخیص دهد که ولتاژ در حال کاهش است . با فرمان افزایش ولتاژ به آی سی سوئیچینگ میزان روشن شدن  ترانزیستور را افزایش می‌دهد .

درنتیجه جریان بیشتری از منبع عبور می‌کند و ولتاژ خروجی افزایش می‌یابد . درنتیجه جریان شارژ نیز افزایش می‌یابد .

بعضی مواقع شخص می‌تواند با تغییر پتانسیومتر در مدار کنترل شارژ ، میزان خروجی منبع برای شارژ باطری را تغییر دهد .

مدار کنترل شارژ دائماً ولتاژ و جریان ورودی به باتری را کنترل می کند . زمانی که باتری به شارژ حداکثری  و جریان ورودی باتری به کمترین میزان آن می‌رسد . در چنین زمانی آی سی مدار شارژر این موضوع را متوجه می شود و ولتاژ شارژ را قطع می‌کند . یا به ای سی سویچینگ فرمان قطع کامل را می دهد .

در تصویر بالا کل مربع قرمز قسمت منبع سوئیچینگ و تامین کننده ولتاژو جریان مورد نیاز برای شارژ باتری می باشد.

شماره 1 قسمت کنترل شارژ باتری می باشد .
شماره 2 قسمت ای سی سوئیچینگ و قطعات مورد نیاز ان می باشند.

این دو قسمت به صورت ماژول و برد های جداگانه بر روی برد قرار داده شده اند.

تعمیر مدار:

در تعمیرات ، اول باید به ایرادات ظاهری توجه کرد . مثلا در این مدار فیوز ورودی ترکیده بود ( شماره یک) . سوختگی فیوز در صورت بروز اتصالی در مدار بسیار مشهود است. پس دیود های پل { شماره 2) و ماسفت قدرت (شماره 3) را تست می کنیم . زیرا این عناصر بیشترین اتصالی در مدارات سوئیچینگ را ایجاد می کنند. یکی از علائم سوختگی ماسفت منبع ، سوختگی مقاومت متصل به سورس ماسفت ( شماره 4 ) است.

بعد از تست و بررسی این موارد در صورت رفع نشدن ایراد خازن فیلتر بعد دیود های پل نیز باید تست شود.

بهترین راه تست ماسفت و خازن از طریق دستگاه تستر اتوماتیک قطعات الکترونیکی است که در فروشگاه سایت موجود است. در صورت افزایش ESR ( مقاومت داخلی خازن ) و همچنین کاهش ظرفیت خازن این دستگاه به شما این ایرادات را نشان می دهد.

در این مدار پس از بررسی، همه قطعات زیر سوخته بودند:

1- فیوز

2- ماسفت

3- مقاومت های متصل به سورس ماسفت ( محدود کننده جریان)

4- خازن فیلتر ورودی

البته بعد از تعویض این موارد مدار درست نشد . با بررسی بیشتر متوجه سوختگی دو عدد مقاومت اس ام دی در ماژول ای سی سوئیچینگ مدار شدم. که در تصویر زیر تعویض شدند.

روش تشخیص سوختگی مقاومت های SMD خال زدگی روی آنها است. بعد از تعویض باز منبع درست نشد.

که شک سوختگی ای سی سوئیچینگ 6 پین در تصویر بالا ، زیاد شد.

این ای سی به شماره 6853 بود. این ای سی در بازار ایران یافت نمی شود . با جست و جو در اینترنت و پیدا کردن دیتا شیت آن ، مدل جدید ای سی به شماره SG6858 را پیدا کردم . با تعویض ای سی مدار درست شد.

در کل بعد تعویض همه قطعات مورد یقین در تست باید دست به کار تعویض قطعات مشکوک کنید.

البته تست ای سی با اسیلوسکوپ امکان پذیر است . شما باید خروجی ای سی به گیت ماسفت را نسبت به منفی مدار با اسیلوسکوپ بسنجید و موج خروجی را ببینید.

اگر موجی وجود نداشت ای سی سوخته است.

یک فکر در & ldquo؛ تعمیر برد منبع تغذیه شارژ باتری دریل & rdquo؛

  1. علیرضا گفت:

    سلام ممنون میشم درباره این دستگاه تست اتوماتیک قطعات مقداری توضیح بدهید و نحوه کار آن چگونه از آیا به درد من که زیاد از الکترونیک سررشته ندارم میخوره یا نه

    1. sifch گفت:

      سلام بله برای مبتدی ها هم خوبه.
      روش کارش چیز خاصی نیست قطعه رو به محل مخصوص دستگاه وصل میکنید دکمه تست رو می‌زنید خودش به صورت خودکار نشون میده قطعه چی هست و آیا دچار مشکل هست یا نه

  2. ابراهیم لولاگر گفت:

    با سلام
    من شارژر دلر دی والتم سوخته علتش هم این بوده که اشتباها ان را به برق 220 ولت زده اند و شارژر 110 ولت بوده
    ایا میتوانم ان را تعمیر نمایم و ااگر اری چه قطعاتی را باید عوض کنم

    1. sifch گفت:

      سلام بله میشه اگر تصویر بفرستید برام راهنماییتون میکنم

  3. محقق گفت:

    سلام خدمت شما، منم شارژر دلیرم همین مدله توسن، یادمون رفته بود از برق در بیاریمش شب تا صبح تو برق بوده، بعد ان روز تا حالا که امدم بزنم تو برق دیدم روشن نمیشه، دلیلش چی میتونه باشه؟ فیوز و قطعات ورودی هم تست کردم

    1. sifch گفت:

      سلام
      به طور کلی می تونه از خازن های مدار باشه و ای سی

  4. متین گفت:

    سلام خسته نباشید شارژر دریل من اشتباهی از سر که سوکت دارد به برق برخورد کرد و سوخت آیا می‌شود تعمیر کرد

    1. sifch گفت:

      سلام بله میشه اگر به صرفه باشه

  5. عباس احمدی گفت:

    سلام
    شارژر دلر شارژی توسن من خراب شده اینطوره که وقتی باطری رو میزارم چراغ سبز خاموش میشه و باطری شارژ نمیشه در حالی که باید چشمک بزنه
    خروجی رو چک کردم ۱۲.۴۷ ولت بود در حالی که باطری ها ۱۴.۴ ولت هست!
    ظاهری که برد رو نگاه کردم متوجه سوختگی نشدم
    بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. sifch گفت:

      سلام احتمال داره از خازن های مدار یا خرابی در مدار فیدبک باشه
      افت ولتاژ اصولا از خرابی خازن های خروجی یا ورودی می باشد

  6. حمید گفت:

    سلام،خیلی ممنون از توضیحاتتون،من ی دریل شارژی توسن دارم مدل ۹۹۱۱ قدیمیه وقتی باتری رو میزنم به شارژر یکم شارژ میکنه بعد قطع میشه بنظرتون ایراد از شارژره یا از باتری اگ از شارژر باشه بنظرتون کدوم قطعش میتونه باشه؟خیلی ممنون

    1. sifch گفت:

      سلام بیشتر از باتری هست

      1. حمید گفت:

        ممنون از پاسخگوییتون

        1. sifch گفت:

          خواهش میکنم

  7. Aliakbar گفت:

    سلام،دلر شارژی کرون خریدم ازش استفاده نکردم حدود یکسال بدون استفاده بود بعد میخواستم استفاده کنم باطریاش شارژ نداشت و شارژ نمیشه،ولتاژ باطریا ۱۴.۴،خروجی شارژر حدودا ۸ ولته،بنظر شما مشکل از کجاست؟
    ممنون

    1. sifch گفت:

      سلام اگر شارژ نشه فکر نمی‌کنم دوباره شارژ بشن بدین شوک بدن اگر درست نشدن باید تعویض کنید

    2. Safa گفت:

      سلام من ی دریل شارژی دیوالت ۳۶ ولت چینی خریدم ک اوایل خوب کار میکرد الان باطری هاش شارژ نمیشن یکی از باطری ها بعضی موقع ها کار میکنه کمی بعد خالی میشه اصلا هم شارژ نمیشن چراغ شارژر وقتی باطری روشه همون سبز میمونه بنظرتون مشکل از چیه ؟

      1. sifch گفت:

        سلام احتمالا کیفیت خوب نیست باید با یک متخصص و فروشنده مشورت کنید

  8. علی موسپی گفت:

    شارژر دریل صدرا
    بعضی مواقع کار نمیکنه
    چراغش روشن نمیشه
    ولتاژ داره ولی شارژ و چراغ نه

    1. sifch گفت:

      سلام بدین تعمیر کار

  9. حسن یاری گفت:

    سلام
    دریل شارژی مارک دیوالت دارم که باطریش خراب شده بود و به وسیله ترانس برقش مستقیم کردم که کار می‌کرد، الان مثبت و منفیش رو اشتباه زدم و دیگه کار نمیکنه و یه صدای ریز میده فقط…
    مشکل از کجاست و چه کاری میتونم انجام بدم؟
    لطفا راهنمایی کنین

    1. sifch گفت:

      سلام برد احتمالا آسیب دیده به تعمیر کار بدین

  10. امیر گفت:

    سلام خسته نباشید
    سنسور استفاده شده درمسیر قطب منفی باطری ۱۴/۴ ولتی سفیر
    چند اهمی هست
    متشکرم

    1. sifch گفت:

      احتمالا 10 کیلو اهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.