تعمیر برد منبع تغذیه شارژ باتری دریل

 تعمیر منبع تغذیه دریل شارژی

منابع تغذیه انواع مختلفی دارند . بعضی از منابع برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شوند . برای شارژ باتری‌ها باید جریان مورد نیاز شارژ تامین شود .

ولتاژ شارژ باتری بسته به ولتاژ باتری دارد . برای شارژ آن باید اختلاف ولتاژ ایجاد شود . مثلاً برای شارژ باتری12 ولت نیاز به ولتاژ بالاتر از 12 می باشد .

میزان سیکل شارژ باتری ها بر روی آن ها نوشته شده اند . اختلاف پتانسیل ولتاژ ایجاد گردد و جریان شارژ به وجود آید. برای شارژ باتری دوازده ولت ، ولتاژ ی بین ۱۳ تا ۱۴.۵ ولت نیاز است . هرچه ولتاژ شارژ افزایش یابد جریان برای شارژ باتری افزایش می یابد .

مثلاً اگر جریان شارژ در ولتاژ ۱۳ ولت ، صد میلی آمپر باشد . در ولتاژ ۱۴ ولت جریان شارژ به دویست میلی آمپر افزایش می‌یابد .

بعضی از شارژرها برای زمان معینی ولتاژ شارژ را به سطح بالایی افزایش می دهند تا جریان شارژ را افزایش دهند . که به شارژرهای سریع معروفند ( فست شارژر ).

پس منابع تغذیه‌ای که برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شوند، نتنها باید سطح ولتاژ و جریان موردنیاز شارژر ها را فراهم کنند . بلکه باید توانایی کنترل و تغییر این میزان ولتاژ و جریان را داشته باشند .

قسمت های مختلف شارژر

 شارژرهای باتری از دو قسمت منبع شارژ و قسمت کنترل شارژ ساخته می شوند . قسمت مدار تغذیه وظیفه ایجاد و تبدیل ولتاژ و جریان ورودی را به ولتاژ و جریان مورد نیاز شارژ باتری دارد .

این ولتاژ و جریان خروجی به وسیله مدار کنترل شارژ قابل بررسی و تغییر می باشد . تنظیم شارژ  توسط فیدبکی که مدار کنترال به قسمت تغذیه سویچینگ می‌فرستد انجام می‌پذیرد .

مدار کنترل تشکیل شده از  آی سی و  دیگر قطعات الکترونیکی است . اگر مدار کنترل تشخیص دهد که ولتاژ در حال کاهش است . با فرمان افزایش ولتاژ به آی سی سوئیچینگ میزان روشن شدن  ترانزیستور را افزایش می‌دهد .

درنتیجه جریان بیشتری از منبع عبور می‌کند و ولتاژ خروجی افزایش می‌یابد . درنتیجه جریان شارژ نیز افزایش می‌یابد .

بعضی مواقع شخص می‌تواند با تغییر پتانسیومتر در مدار کنترل شارژ ، میزان خروجی منبع برای شارژ باطری را تغییر دهد .

مدار کنترل شارژ دائماً ولتاژ و جریان ورودی به باتری را کنترل می کند . زمانی که باتری به شارژ حداکثری  و جریان ورودی باتری به کمترین میزان آن می‌رسد . در چنین زمانی آی سی مدار شارژر این موضوع را متوجه می شود و ولتاژ شارژ را قطع می‌کند . یا به ای سی سویچینگ فرمان قطع کامل را می دهد .

در تصویر بالا کل مربع قرمز قسمت منبع سوئیچینگ و تامین کننده ولتاژو جریان مورد نیاز برای شارژ باتری می باشد.

شماره 1 قسمت کنترل شارژ باتری می باشد .

شماره 2 قسمت ای سی سوئیچینگ و قطعات مورد نیاز ان می باشند.

این دو قسمت به صورت ماژول و برد های جداگانه بر روی برد قرار داده شده اند.

تعمیر مدار:

در تعمیرات ، اول باید به ایرادات ظاهری توجه کرد . مثلا در این مدار فیوز ورودی ترکیده بود ( شماره یک) . سوختگی فیوز در صورت بروز اتصالی در مدار بسیار مشهود است. پس دیود های پل { شماره 2) و ماسفت قدرت (شماره 3) را تست می کنیم . زیرا این عناصر بیشترین اتصالی در مدارات سوئیچینگ را ایجاد می کنند. یکی از علائم سوختگی ماسفت منبع ، سوختگی مقاومت متصل به سورس ماسفت ( شماره 4 ) است.

بعد از تست و بررسی این موارد در صورت رفع نشدن ایراد خازن فیلتر بعد دیود های پل نیز باید تست شود.

بهترین راه تست ماسفت و خازن از طریق دستگاه تستر اتوماتیک قطعات الکترونیکی است که در فروشگاه سایت موجود است. در صورت افزایش ESR ( مقاومت داخلی خازن ) و همچنین کاهش ظرفیت خازن این دستگاه به شما این ایرادات را نشان می دهد.

در این مدار پس از بررسی، همه قطعات زیر سوخته بودند:

1- فیوز

2- ماسفت

3- مقاومت های متصل به سورس ماسفت ( محدود کننده جریان)

4- خازن فیلتر ورودی

البته بعد از تعویض این موارد مدار درست نشد . با بررسی بیشتر متوجه سوختگی دو عدد مقاومت اس ام دی در ماژول ای سی سوئیچینگ مدار شدم. که در تصویر زیر تعویض شدند.

روش تشخیص سوختگی مقاومت های SMD خال زدگی روی آنها است. بعد از تعویض باز منبع درست نشد.

که شک سوختگی ای سی سوئیچینگ 6 پین در تصویر بالا ، زیاد شد.

این ای سی به شماره 6853 بود. این ای سی در بازار ایران یافت نمی شود . با جست و جو در اینترنت و پیدا کردن دیتا شیت آن ، مدل جدید ای سی به شماره SG6858 را پیدا کردم . با تعویض ای سی مدار درست شد.

در کل بعد تعویض همه قطعات مورد یقین در تست باید دست به کار تعویض قطعات مشکوک کنید.

البته تست ای سی با اسیلوسکوپ امکان پذیر است . شما باید خروجی ای سی به گیت ماسفت را نسبت به منفی مدار با اسیلوسکوپ بسنجید و موج خروجی را ببینید.

اگر موجی وجود نداشت ای سی سوخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.