تعمیرات لامپ LED

تعمیر لامپ LED (قسمت پنجم جایگزینی مقاومت به جای ال ای دی )

تعمیر لامپ lef

تعمیر لامپ LED (قسمت پنجم جایگزینی مقاومت به جای ال ای دی )

در قسمت قبل با انواع روشهای  جدا کردن LED سوخته از روی برد اشنا شدیم حال در این قسمت ما چند روش برای راه انداختن لامپ و روشن شدن لامپ داریم که به ترتیب توضیح می دهیم.

  1. تعویض LED جایگزین که البته باید ولتاژ آن مشخص باشد

  2. اتصال کوتاه دادن LED که بیشتر در مواقعی که یک LED سوخته باشد جواب میدهد

  3. اتصال مقاومت به جای LED

روش اول تعویض LED :

در این روش اول باید ولتاژ و توان ال ای دی را بدانیم که اگر LED که در بازار خریده اید طبق توان و ولتاژ تست شده ای است که قبلا از روی پنل ال ای دی بدست اوردید مثلا 9 ولت خب میتوانید ان را جایگزین کنید ولی اگر LED از قبل دارید و میخواهید ولتاژ ان را بدست اورید و مطمئن باشید که همان است برای جایگزینی پس به همان روش تست با منبع تغذیه روی می اوریم که قبلا گفتیم و دوباره تکرار می کنیم.

که در این روش به دلیل اینکه از ولتاژ ال ای دی مطلع نیستیم پس اول جریان منبع تغذیه را بر 50 میلی امپر تنظیم میکنیم که در این صورت جریان را بسته ایم و مرحله ای بعد از ولتاژ پایین شروع میکنیم و بعد به مرور ولتاژ منبع را بالا میبریم تا جایی که ال ای دی روشن شود

برای این منظور اول منبع تغذیه را بر روی ولتاژ 2.5 ولت میگذاریم و بعد بهLED  متصل میکنیم بعد شروع میکنیم از طریق منبع ولتاژ روی سر LED  رو بالا میبریم اگه از 2 ولت تا 3 ولت LED روشن شد پس LED  ما 3 ولت است و اگر از4 ولت تا 6 ولت LED روشن شد پس LED ما 6 ولت است و اگر از7 ولت تا 9 ولت LED روشن شد .پس LED ما 9 ولت است ( البته LED ها دقیق بر روی ولتاژ 3 و 6 و 9 روشن نمی شوند بلکه ولتاژ میزانی کمتر می باشد.که در عکس ها مشاهده می کنید.)

این روش ساده ای برای تشخیص توان ال ای دی است.(البته LED هایی با ولتاژ های بالاتر هم وجود دارد و در بعضی لامپ ها استفاده شده است ولی این LED ها رایج نیست ولی در صورت مشاهده میتوانید ولتاژ را بالا تر ببرید.

روش های لحیم کردن led:

در این مرحله شما باید پایه های منفی و مثبت LED را درست متصل کنید و بالعکس لحیم نکنید که باعث سوختن LED یا روشن نشدن لامپ می شود . روش تشخیص پایه های منفی و مثبت بسیار راحت است . چون که شکل جایگاه لحیم کردن پایه ی LED مثبت و منفی باهم فرق دارد  و همچنین این شکل بر روی پنل هم تعبیه شده پس به راحتی می توان LED را در جایگاه خودش قرار داد.

ولی اگر از LED منفی و مثبت را تشخیص ندادین پس میتوان با مولتی متر این کار را کرد بر هر پایه ای از LED که پراب مثبت مولتی متر که به رنگ قرمز است قرار گرفت و LED روشن شد همان پایه مثبت LED می باشد و بر روی پنل هم قسمتی که کوچکتر است برای لحیم کردن همان پایه ی مثبت LED می باشد.

روش لحیم کاری ال ای دی با استفاده از هویه :

برای لحیم کردن هم اول LED را بر روی جایگاهش قرار می دهیم و بعد از طریق یک پنس LED را بر جای خودش نگه می داریم و بعد با ذوب کردن لحیم روی پنل یک پایه ی LED را متصل می کنیم و بعد به سراغ پایه ی دوم می رویم .(دمای هویه و زمان گذاشتن ان بر LED  نباید بیشتر از  260 درجه سانتیگراد و بیشتر از 2 ثانیه باشد.)

تعمیر لامپ led

روش لحیم کاری ال ای دی با هیتر یا هویه گازی یا هویه پنسی:

روشهای دیگری برای لحیم کردن LED به غیر از هویه ی دستی هم می باشد مثلا استفاده از هویه ی پنسی که به هویه ی قطعات smd   هم مشهور است . که به راحتی دو طرف LED را می گیرد و خودش لحیم را بر روی پنل ذوب می کند . هم کار پنس را انجام می دهد هم هویه .

و روش دیگری که بااستفاده از طریق خمیر قلع و دستگاه هیتر یا فندک گازی می باشد و طرز کار ان اینگونه است که باید مقدار خیلی کمی در حد پایه ی  LED  خمیر قلع بر پنل LED  با پنس یا سوزن یا سرنگ قرار دهیم و بعد LED را بر روی ان قرار دهیم .

چون خمیر قلع حالت چسبندی دارد LED حرکت نمی کند و شما باید هیتر هوای گرم را از زیر به پنل بگیرید و منتظر باشید که خمیر قلع ذوب شود و بعد از دود کردن خمیر قلع ٰ هیتر را بر دارید .خود خمیر خشک میشود و LED به محکمی می چسبد البته باید مراقب حرارت و حد فاصله قرار دادن هیتر در زیر پنل باشید که به مابقی LED ها اسیب وارد نکند.

استفاده از خمیر قلع و چسباندن با فندک گازی

نکته:باید حتما مطمئن باشید که LED بر کف پنل چسبیده باشد و در هوا لحیم نشده باشد و زیر ان خالی نباشد بلکه باید کف LED به پنل لامپ چسبیده باشد .چرا که باعث انتقال حرارات بهتر LED به پنل می باشد و LED به سرعت نمی سوزد.

 

روش دوم : اتصال کوتاه دادن LED 

در این روش روشن کردن لامپ LED از طریق اتصال دادن پایه ی مثبت با منفی می باشد که مثل این است که شما یک LED را از مدار خارج کرده اید و مسیر برد ادامه پیدا می کند و باعث وصل و روشن شدن مابقی LED ها می شود . ولی این روش استاندارد و اصولی نمی باشد چرا که اگر درایور LEDایزوله باشد و ولتاژ خروجی ان تنظیم باشد خارج کردن یک LED از مدار باعث افزایش ولتاژ خروجی بر روی بقیه ی LED ها می شود و به مرور عمر انها پایین می اید و عامل سوختن زود هنگام لامپ می شود .

علاوه بر این شما بیشتر از یک LED را اگر اتصال کوتاه کنید به احتمال زیاد لامپ به علت افزایش ولتاژ روشن نمی شود ولی اگر هم روشن شود (بستگی به درایور لامپ دارد) به سرعت خواهد سوخت.

نکته:این روش در لامپ هایی با مدار سری جواب می دهد ولی در روش موازی و سری با هم به علت دقت ولتاژ بر روی چند LED موازی لامپ روشن نخواهد شد.

 

تعمیر لامپ led

اتصال کوتاه کردن LED (اتصال پایه ی منفی و مثبت به هم)

روش سوم: اتصال مقاومت به جای LED

در این روش به جای LED از مقاومت استفاده می کنیم و جایگزین LED را یک مقاومت با توان و اهم حساب شده که اعلام خواهیم کرد قرار می دهیم . در این روش مقاومت مثل یک LED کار خواهد کرد و به جای LED  ولتاژ و جریان را مصرف می کند فقط با این تفاوت که نور ندارد و تنها ایراد ان کم نور شدن لامپ می باشد که در صورت تعویض یک یا چند LED با مقاومت تغییر انچنانی که در نور دهی لامپ بگذارد ندارد .

خوبی این روش این است که مثل روش اتصال کوتاه اسیب به بقیه ی LED ها وارد نمی شود و در صورتی که کار عجله ای باشد و حوصله ی تعویض LED را نداشته باشید یا اینکه LED مورد نیاز برای تعویض را در اختیار نداشته باشید روش خوب و کاربردی است.

در این روش طبق تجربیات خودم همیشه جواب داده و لامپ روشن می شود و عمر مفیدی هم خواهد داشت .

معادله بدست آوردن اهم و توان مقاومت مورد نیاز برای جایگزینی لامپ:

V = I *R

ولتاژ= جریان ضربدر اهم مقاومت

که برای بدست اوردن مقاومت باید ولتاژ و جریان LED را طبق گفته های قبلی بدست بیاوریم و بعد طبق معادله زیر اهم مقاومت را بدست اوریم:

R = V / I

اهم مقاومت= ولتاژ تقسیم بر جریان

و برای بدست اوردن توان مقاومت اول از طریق معادله ی زیر توان هر LED را بدست می آوریم

W =V * I

توان = ولتاژ ضربدر جریان

برای مثال :

معادله بست اوردن اهم مقاومت:

 v 3 / .34 ma = 8.82

معادله بدست اوردن توان مقاومت و led

 v 3 * .34 ma = 1.02 W

در این معادله مشخص شد که به جای یک led 3 ولت با جریان 340 میلی امپر که از ان در لامپ عبور می کند با توان 1 وات باید یک مقاومت 1 وات 8 یا 9 اهم استفاده کرد.

نکته: توجه داشته باشید که واحد جریان بر امپر می باشد و شما باید میلی امپر را با اعداد اعشاری اعمال کنید.

روش گذاشتن مقاومت به جای led

 

 

جایگزینی مقاومت به جای لامپ و روشن شدن لامپ

نکته:بعد از اتمام تعمیر لامپ در صورتی که پنل یا pcb led  را از روی هدسینگ لامپ باز کرده بودید حتما مقداری خمیر سیلیکون در زیر پنل پی سی بی ما بین پنل و هدسینگ قرار دهید تا انتقال حرارت به خوبی و سرعت انجام گیرد و اسیبی به لامپ وارد نشود.

این عکس خمیر سیلیکون خشک شده در زیر پنل pcb led  را نشان می دهد که باید حتما خمیر خشک شده تراشیده یا پاک شود و به جای ان خمیر سیلیکون تازه قرار کیرد.

به پایان مقاله تعمیر لامپ ال ای دی رسیدیم از تمامی کسانی که ما را همراهی کردند سپاسگزاریم در صورت داشتن سوال و راهنمایی یا انتقاد و پیشنهاد در قسمت نظرات در خدمت شما خواهیم بود.

برای تهیه کامل مقاله تعمیر لامپ led کلیک کنید

پست های مرتبط

یک فکر در & ldquo؛ تعمیر لامپ LED (قسمت پنجم جایگزینی مقاومت به جای ال ای دی ) & rdquo؛

  1. ناشناس گفت:

    مهندس عالی
    میشه از برد هم ولتاژ درایور را کم کرد

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون
      اگرمنظورتون ولتاژ خروجی درایور هست باید بگم کار سختیه باید از طریق دیتاشیت ای سی ببینید فیدبک درایور کدوم قسمته و مقاومت مربوط به فیدبک رو تغییر بدید.

  2. یوسف گفت:

    السلام علیکم
    بسیار عالی بود تا حالا ندیده بودم کسی با این تواضع حل مشکلات الکترونیکی را بیان کند سلام و
    درود بر شما ودست اندرکاران

    1. sifch گفت:

      علیکم سلام
      ممنون نظر لطفتان است.

    2. ناشناس گفت:

      سلام ودرودخدمت استادعزیزوگرامی
      استادوقتی دوسرسیم که به پنل ledها وصل هست وبعدازتعمیرلامپ دوسرسیم لحیم شده روپنل ledمثبت میشودیعنی دوسرسیم فازمیشودمشکل ازکجاست که لامپ روشن نمیشود

  3. سید گفت:

    سلام خداخیرت بدهدکه باتواضع وفروتنی وگذشت وانسانیت ومن باب زکاعلم اموختن به دیگران است این اموزش خوب رادراختیاردیگران قراردادیدموفق باشیددرضمن چه گونه میتوانم باشماازطریق جیمیل تماس بگیرم درهمین موردمشکلی دارم وسوال دیگری باعرض معذرت وشرمندگی زنده باشی

    1. sifch گفت:

      علیک سلام
      قربان لطف شما وظیفه شخصی می دونم و به این کار علاقه دارم.
      شما می توانید با شماره ۰۹۳۶۳۱۳۰۲۹۰ در واتساپ با من در تماس باشید . با افتخار

      1. سجاد گفت:

        سلام اگه مقاومت بزاریم و لحیم به هر دو سر مقاومت بخوره اشکال نداره یا باید یه سر مقاومت روی منفی سر دیگر مقاومت روی مثبت باشه لطفا جواب بدین اینم ایمیلم
        Sajjadkeshtgarpmsh@gmail.com

        1. sifch گفت:

          سلام بله باید جدا باشه

  4. حسین گفت:

    ضمن سلام و تشکر
    لطفا نحوه عملی بدست اوردن جریان و ولتاژ را بفرمایید
    ایا باتقسیم ولتاژ 220 به تعداد کل led های روی برد میتوان ولتاژ هر led را حساب کرد
    و ایا با تقسیم توان کلی لامپ مثلا 15 وات بر تعداد led های موجود ان توان هر led را بدست اورد

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون
      بله توان خروجی در تعداد ال ای دی البته زمانی که ال ای دی ها سری باشند. اما اگر سری موازی باشند توان هر تعداد که سری هستن بدست می اید .

  5. ناشناس گفت:

    ضمن سلام وتشکر از پاسخگویی …
    ایا میزان جریان درج شده بر روی لامپ led برای محاسبه مقاومت smd led های موجود در لامپ کفایت میکند یا باید حتما جریان را با اهم متر اندازه گرفت!؟

    1. sifch گفت:

      علیک سلام ممنون
      اگر جریان ذکر شده است کفایت می کند مگر اینکه به سازنده لامپ شک داشته باشید .
      چون بعضی مواقع اونچه بر روی لامپ ذکر شدهبا اونچه که در واقیت اتفاق میافتد متفاوت است.

  6. Abs گفت:

    ممنون از لطفتان خدا خیرت بده

  7. رضا گفت:

    درود بر شرفت، اقای مهندس.البته من بدون محاسبه یه مقاومت انداختم و نتیجه این شد که هنوز نسوخته،دو هفته اس..ولی این فرمول محاسبه تشخیص مقاومت واقعا عالی بود!

  8. محسن گفت:

    سلام عرض ادب مهندس بسار عالی بود .
    برای افرادی مثل من این متنها بسیار مفید واموزنده هست .

    1. sifch گفت:

      علیک سلام . خواهش میکنم .

      1. متین گفت:

        با سلام. ممنون از مطالب آموزنده تون. من ی لامپ ۳۰ وات دارم روشن که میکنم شروع به چشمک زدن میکنه علت چیه؟

        1. sifch گفت:

          سلام ممنون
          یا درایور دچار مشکل هست که می تونه از خازن ها یا دیود خروجی باشه.
          یا ال ای دی ها باید تعویض بشن و جریان کشی شون رفته بالا.

  9. فرهاد گفت:

    درصورت عدم نصب مقاومت و لحیم کاری اتصال کوتاه چه مشکلی پیش می اید؟ خود سیم لحیم مقاومتی ندارد؟
    خوندم که فشار وارده بر سایر ال ای دی ها بیشتر میشه. میشه کامل توضیح بدید ممنون

    1. sifch گفت:

      سلام . باعث افزایش ولتاژ یا جریان بر روی بقیه ال ای دی ها می شود . در صورتی که تعداد ال ای دی ها زیاد باشند و یک ال ای دی سوخته باشد می توانید اتصال کوتاه بدهید اما در تعداد کم این کار باعث افزایش فشار زیاد می شود و دوباره امکان سوختن ال ای دی ها هست.

  10. ناشناس گفت:

    سلام ودرود
    خداوندامثال شمارازیادکند
    تنت سالم عمرت دراز

    1. sifch گفت:

      سلام و ممنون دوست عزیز

  11. ناشناس گفت:

    سلام
    متن خیلی آموزنده ای بود
    ممنون

  12. Hoosmand charkh chiha گفت:

    از راه نما هایی که می فرمایید خیلی ممنون خیلی عالی هست خدا حیرتان بده

  13. علی گفت:

    سلام، مهندس جان خدا حافظتون باشه و بر علمتون بیفزاید، مهندس اگر در محافظ یخچال در حالت بی باری بعد از چند دقیقهLED حالت نرمال روشن شود ولی با بار یک لحظه می خواد بره به حالت نرمال بر می گرده به اول تایمر علی رقم اینکه رله سالم است مشکل می تونه از چه موارد باشه؟

    1. sifch گفت:

      سلام و ممنون دوست عزیز.
      از خازن پلی استر 400 ولت و خازن 330 یا 470 میکرو 25 ولت تغذیه ورودی.

      1. Eisa گفت:

        سلام
        میگم همه اس ام دی ها1w هستن
        ممنون میشم راهنماییم کنی

        1. sifch گفت:

          سلام باید ببینید 6 ولتن یا 9 ولت بعد میتونید از همین سایت خرید کنید
          باید یکیاز ال ای دی ها رو در بایرید و با منبع روشن کنید اگر با 5 ولت روشن شد 6 ولتن و اگر با 7.5 ولت روشن شد 9 ولت هستن

  14. mdm گفت:

    با سلام.
    بسیار مفید بود. من خودم تعمیر کارم. اما بازهم برام بسیار مفید بود.
    جناب مهندس عزیز همیشه موفق باشید

  15. رضا گفت:

    استاد سلام.فکر نکنم این فرمول جواب بده،مثلا خروجی درایور لامپ 280ولت نشون میده.تقسیم کردم به بیست تا اس ام دی..ینی هر کدام 14 ولته!! لطفا یه فرمول ساده بگین ولتاژ هر دیود رو بدست بیارم.

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون
      باید به چند موضوع توجه کنید. اول ولتاژ درایور ال ای دی را مصرف کننده تعیین میکند چون داریور ال ای دی یک منبع جریانی به حساب می اید.درایور بدون بار ولتاژی خروجی بیشتری از زمان اتصال بار نمایش میدهد.
      دوم ال ای دی های استفاده شده در لامپ های کم مصرف ولتاژ 6 و 9 و 18 و 24 و 36 نیز دارند.
      سوم روش محاسبه مقاومت باید به این صورت انجام پذیرد که ولتاژ و جریان عبوری از پایه های ال ای دی سوخته محاسبه می شود نه خروجی درایور .

      1. امیر گفت:

        سلام مهندس ، تشکر از لطف جنابعالی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات مطالب ارزشمندتون ، خدا خیرت بده ، میشه لطف کنید در مورد نحوه ساخت منبع تغذیه متغیر همونیکه استفاده می کنید ، راهنمایی کنید ، تشکر

        1. sifch گفت:

          سلام چه راهنمایی لطفا توی واتساپ پیام بدین

    2. امیر حمزه گفت:

      سلام مهندس عالی بود واقعا.خیلی کار را انداز بود
      خودم تعمیر کارم ولی تا حالا مقاومت نزاشته بودم. دست گلت درد نکنه.
      مهندس جان در مورد تابلو led هم مطلب بزارید. دمتون گرم

  16. احمد گفت:

    سلام مهندس ممنونم از راهنمايتون خدا حفظتون كنه
    فقط اكه ميشه بيشتر باتون در تماس باشم ممنون ميشم شمارتون بديد

  17. سعید گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون از آموزش مفیدتون
    من ولتاژ رو با توجه به تعداد led و سری یا موازی بودن و ولتاژ خروجی درایور بدست آوردم ولی در بدست آوردن جریان led مشکل دارم ، نمیدونم جریان led من چقدر هست که در فرمول مقاومتش رو بدست بیارم ممکنه بفرمایید چطور جریان یک led رو بدست بیارم؟

    1. sifch گفت:

      سلام باید جریان متر را به جای ال ای دی سوخته سری کنید . یعنی مولتی متر را روی تست جریان قرار بدهید و یک سر پراب را به جای پایه مثبت ال ای دی وصل کنید و سر دیگر را به جای پایه منفی متصل کنید . سپس لامپ را به برق بزنید . جریان را ببینید .

      1. سعید گفت:

        ممنون از پاسختون
        حالا در لامپهایی که بعنوان مثال لامپها بصورت ۳تا ۳تا موازی هستند باز هم همینطور هست ؟
        و مورد دیگه اینکه اگر دوتا از لامپها سوخته باشه و یکی رو اتصال کوتاه کنیم و مولتی متر رو روی دومین led سوخته سری کنیم باز هم عدد بدست آمده قابل قبول هست یا باید طبق فرمولی با توجه به یک led سوخته محاسبه بشه .
        باز هم ممنون از توجه شما

        1. sifch گفت:

          در ال ای دی های موازی جریان بدست امده تقسیم بر تعداد انها می شود مثلا اگر جریان ۳۰۰ میلی امپر بدست اید ، تقسیم بر ۳ می شود ۱۰۰ میلی امپر. اگ چند تا از ال ای ی ها سوخته باشند باید توجه کنید به سری و موازی بودن انها که در لامپ های ال ای دی بیشتر سری هستن پس تفاوتی نمی کند چون جریان در ال ای دی های سری ثابت است. در موازی هم با توجه به توان ال ای دی می توان فهمید . کمی نیاز به تجربه دارد .

      2. محمد گفت:

        مهندس جان این روش برای حالتی که چندتا ال ای دی سو خته باشه جواب نمیده در این موقعه باید چکار کرد ممنون

        1. esmch گفت:

          سلام لطفا سوالات خود را در انجمن و تالار گفتگو بیان کنید.

        2. sifch گفت:

          باید ال ای دی ها رو تعویض کرد
          آموزش قسمت 6 رو مطالعه کنید.

  18. سعید گفت:

    عالی بود خیلی واضع و روشن?

  19. احمد گل کار ۰۹۱۷۶۳۵۶۰۱۰ گفت:

    درود برشما .روش شما برای اموزش عملی بسیار موفقیت امیز بود. .بنده از همکاران قدیم هستم.میتونم برای بهره مندی از تجربیات شما بتونم تماسی بگیرم .(البته حد شناسم) تنتان سلامت.شیراز

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون استاد عزیز
      در خدمتیم 09363130290

  20. رحیم پرتوی گفت:

    با درود .در بعضی از لامپ ها کار سری موازی توام با هم انجام گرفته بنابریان عمل اتصال کوتاه توصیه نمیشود .این را اخیرا در لامپ های وات بالا مشاهده کردم. مراقب باشید . کار اضافه نمودن مقاومت کار مطلوبی است در وضعیت بد اقتصادی.

  21. پارسا گفت:

    سلام من یه لامپ 20 وات به وسیله قلع تعمیرش کردم الان نصفش روشن نمیشه نمیدونم مشکلش چیه ؟
    ممنون اگه کمک کنید.

    1. sifch گفت:

      سلام
      احتمال قطع شدگی در برد هست .
      بهتره مسیر ال ای دی ها رو دنبال کنید و به هر جایی که شک کردین تست کنید . ال ای دی ها رو هم تست کنید .

  22. مرتضی گفت:

    سلام دوست عزیز
    واقعا همینطور که بقیه دوستان گفتند خیلی خیلی مطالبتون ارزنده و مفیده.اندک ادمایی پیدا میشن که به این روانی و وضوح اطلاعاتشون رو در اختیار دیگران قرار بدهند.
    خسته نباشی.دمت گرم

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون دوست عزیز

  23. ماجد قیم گفت:

    سلام قربان
    من بجای ال ای دی سوخته دوتا دیود ۴۰۰۷ رو با یک ال ای دی عادی سری کردم و روی مدار زدم. تقریبا جواب گرفتم. بنظرتون کار درستیه؟

    1. sifch گفت:

      سلام به جای یک ال ای دی مشکلی نداره و بنده هم تست کردم و جواب داده است.

  24. امیر حسین گفت:

    سلام وقت شما بخیر…من یه لامپ ۱۵ وات دارم ۳ تا از دیود های نوری smd سوخته…میخوام یه مقاومت 1۵ اهم یا 1۸ اهم ۳ وات رو مدار نصب کنم…میخواستم ببینم این نوع مقاومت به جای اون سه تا دیود نوری سوخته برا لامپ مناسبه یا نه؟؟؟

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون
      بعید بدونم جواب بگیرید .

  25. محسن گفت:

    سلام ببخشید یه سوال دارم یه لامپ ال ای دی20وات دارم خروجی درایو59ولته ال ای دی هام دونه دونه باباتری3ولت روپنل تست زدم همه روشن میشن بصورت سری ام هستن دلیل روشن نشدنش چیه

    1. sifch گفت:

      سلام . یا درایور توانایی روشن کردن رو نداره و به ولتاژ خروجی نمیشه استناد کرد. یا بعضی از ال ای دی ها نیم سوز شدند و توانایی عبور جریان کافی رو ندارند .

    2. ناشناس گفت:

      عالی.دمت گرررررم

  26. ali.alikhani گفت:

    باسلام وعرض خسته نباشید.می خوستم خدمتان عرض کنم که آیا میشود ال ای دی هارا ازروی بردهای غیر قابل استفاده جدا وبرای تعمیر دیگر بردها نصب کرد اگر راهش هست لطفآ توضیح بفرمائید ٪ باتشکرفراوان

    1. admin گفت:

      سلام و ممنون
      نه نمیشه دوست عزیز چون ال ای دی بعد از حرارت خوردن امکان داره گاز زیر چیپ ها خالی بشه و بعد از نصب دوباره بسوزد.

  27. شاهین گفت:

    درود بر شما
    متاسفانه توفیق نداشتم که کلیه مطالب جنابعالی را دنبال کنم. فقط خواستم تجربه خودم را در این زمینه بیان کنم. شاید دوستان قبلا ذکر کرده باشند. اگر تکراری هست عذر خواهی میکنم. چندی بود که بعضی از لامپهای ال ئی دی منزل چشمک میزد و خاموش میشد ولی بعد از چنددقیقه دو باره روشن میشد و باز چشمک میزد… نهایتا با فشار دادن لامپ برای مدتی کار میکرد و دوباره… بعد از باز کردن لامپ متوجه شدم که سرپیچ بعضی از این لامپها در محل اتصال فاز و نول احتمالا به دلیل استفاده از جنس نامرغوب و یا عدم لحیم کاری مناسب جریان را عبور نمیدهند. با باز و بستن سرپیچ و لحیم کاری مجدد اشکال برطرف شد. در ضمن جهت اطلاع من لامپی در منزل دارم که 3 تا ال ئی دی آن سوخته و من لحیم کردم. هر آن انتظار دارم که کلا از بین بره ولی تا الان 2 ماه هست که کار مینه.
    سپاس مجدد از نشر تجربیات جنابعالی

    1. admin گفت:

      سلام ممنون از لطف و تجربه شما

      1. ناشناس گفت:

        سلام ببخشید لامپ ال ای دی 12w که بردش سوخته میشه بردش 10w استفاده کنم لامپش روشن میشه

        1. sifch گفت:

          سلام اگر جریان مصرفی یکی باشه میشه

  28. صادق گفت:

    سلام‌‌مقاومت‌بر روی صفحه چیپ لحیم میشه؟؟؟

    1. sifch گفت:

      سلام بله اما بهتره چیپ قبلی برداشته بشه
      و اگر دو تا ال ای دی سوخته یکیشون رو مقاومت بذارید یکی رو دیود 1n4007

  29. علی گفت:

    سلام مهندس عزیز.اقا من هرکاری میکنم لحیم به صفحه برد روی جای ال ای دی قبلی نمیچسبه که بخوام مقاومتو نصب کنم.از روغن لحیم و حتی سمباده و تراشیدن و…استفاده کردم ولی بازم لحیم نمیچسبه.چیکار باید بکنم

    1. sifch گفت:

      سلام از حرارت بیشتر یا هویه 60 وات استفاده کنید. یا از روغن فلاکسی
      اگر هم نشه باید جای دیگه در مسیرش لحیم کنید

  30. آقای خاص گفت:

    سلام
    من چند وقته لامپ ال ای دی درست میکنم
    بعد به این نتیجه رسیدم که هر کدوم از لامپ هارو که سوخته و جاش رو لحیم میکنم دوباره میسوزه
    مشکل چیه؟؟

    1. sifch گفت:

      سلام
      دلیل سوختگی به خاطر افزایش ولتاژ و جریان ال ای دی هست . چون یک ال ای دی رو از مدار خارج کردید.
      یک از روش هاییی که این مشکل پیش نیاد اینه که به جای ال ای دی سوخته دیود 4007 بذارید . راه بهتر اینه که جریان درایور لامپ رو کاهش بدین که با افزایش مقدار مقاومت متصل به سورس ای سی یا ماسفت درایور هست.

  31. مجتبی گفت:

    سلام برای جایگزینی led smdهای خراب یک لامپ 15وات، باید چه نوع led smd خرید و از کجا میشه خرید؟ و سوال بعدی اینکه آیا میشه smdجدید را روی بقایای فلزی smdسابق که فقط قسمت زردش رو کندیم لحیم بشه؟

    1. sifch گفت:

      سلام به این قسمت برید و مقاله جدید رو دانلود کنید.
      قسمت ششم

  32. محسن گفت:

    سلام با تشکر از توضیحات کامل و دقیق فقط من متوجه نشدم مقاومت بهتره بزاریم یا دیود. من شخصا بدون محاسبات برای لامپ وات پایین ۱۵اهم گذاشتم الان ۲ماهه کار میکنه برای وات بالا ها نیم اهم نظرتون چیه

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون
      این یه امر تجربی هست و برای تک ال ای دی های سوخته خوب جواب میده

  33. یاشار گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید :
    من در رابطه با محاسبه جایگزینی مقاومت مشکل دارم میشه مقداری ساده تر توام با مثال بفرمائید ؟

    ضمنا در پاسخ ها فرموده بودین اگر دو تا led بسوزه یکی مقاومت و دیگری دیود 4007 ، حال اگه تعداد بیشتر باشه چیکار کنیم ؟

    1. sifch گفت:

      سلام و ممنون
      دوست عزیز قرار دادن مقاومت و دیود راه حل اصلی نیست بهتره ال ای دی ها رو کامل تعویض کنید مخصوصا در سوختن بیش تر از 1 عدد

  34. mohsen610 گفت:

    با سلام دوست عزیز یه لامپ ۵۰ وات که ۷۰ عدد ال ای دی در ۱۲ ردیف ۵ تایی هست که زمانی که ولتاژ به هر دونه ازsmdردیف میدم کامل ردیف روشن میشه وبه صورت سری هست.روی کارتن هم زده ۳۱۰ میلی امپر وداخل لامپ زده ۹۴ ولت…طبق حسابی من کردم وات هر لامپ میشه ۷. وات ‌و ولتاژ هریک میشه ۱.۳۴ وجریان هم ۴.۴۲ میشه.البته نمیدونم درست هست یا نه.وقتی من به یک ردیف ولتاژ بین ۷ تا ۸ میدم روشن میشن کل ۵ تای ردیف.جای هر اس ام دی سوخته به نظراون چه مقاومتی باید بگذارم؟

    1. sifch گفت:

      سلام بهتره ال ای دی ها رو تعویض کنید دوست عزیز
      ال ای دی هاتونم 9 ولت یک وات هستن

      1. mohsen610 گفت:

        با سلام وتشکر ال ای دی پیدا نکردم.

  35. محمود گفت:

    سلام خدمت شما مهندس عزیز و ممنون از راهنماییهای شما ،امکانش هست از طریق واتساپ از شما راهنمایی بگیرم؟

  36. سجاد گفت:

    سلام برای ال ای دی ۴۰ولت که ۲تا ازال ای دی ها سوختن چه مقاومتی استفاده بشه خوبه منظورم مقاومتش چندولت یا چندآهم باشه خوبه؟

    1. sifch گفت:

      سلام سعی کنید ال ای دی ها رو تعویض کنید اگر منظورتون 40 وات باشه در توان های بالا روش مقاومتی جواب گو نیست یا ال ای دی ها رو اتصالی بدین و جریان درایور رو کاهش بدین

    2. sifch گفت:

      سلام شرمنده باید طبق محاسبات مقاله حساب کنید. راه تعویض ال ای دی ها و یا اتصال ای ای دی ها و کم کردن جریان درایور هست که در مقاله شماره شش توضیح داده شده است.

  37. 653831285334 گفت:

    سلام وقت بخیر
    با آرزوی سلامتی برای شما
    یسوال دارم
    برای لامپ 50 وات
    Smd با چه ولتاژ باید بخرم ایا smd استفاده شده تو لامپ 18 وات فرق میکنه؟

    1. sifch گفت:

      سلام باید یکی از ال ای دی های مدار رو خارج و با ولتاژ اون رو پیدا کنید. اصولا اکثر لامپ ها 9 ولت هستن

دیدگاهتان را بنویسید