الكترونيك, توليد, طراحی منابع تغذیه سوئیچینگ

اينورتر مبدل برق

اينورتر مبدل برق

مبدل ها و انورترها در مدل ها و به روشهاي گوناگوني ساخته مي شوند. كافي ست كه با جستوجو در اينترنت و كلمه ساخت اينورتر به نتايج جالبي در اين موضوع دست پيدا كنيد.

به طور كلي اينورتر ها ولتاژ DC را دريافت و به ولتاژ AC تبديل مي كنند كه رايج ترينشان 12 ولت DC به 220 ولت AC است.

ساده ترين راه براي تبديل اين ولتاژ (12 ولت) به 220 ولت استفاده از روش زير است:

با توجه به شكل بالا سرعت تغيير كليد به چپ و راست بايد 100 بار در ثانيه باشد تا بتوان به فركانس 50 هرتز رسيد و در خروجي مدار 220 ولت AC را دريافت كرد.

در شكل بالا ترانسفورماتور در فركانس 50 هرتز كار ميكند براي همين داراي اندازه اي بزرگ مي باشد مخصوصا زماني كه بخواهيد جريان بالايي در خروجي داشته باشيد.

روشي ديگر براي تبديل ولتاژ وجود دارد كه اول با فركانس بالا ولتاژ 12 ولت رابه 310 DC تبديل مي كنند سپس ان را به ولتاژ حدودا AC 220 تغيير مي دهند خوبي اين روش در كوچك تر و سبك تر شدن اندازه مبدل است :

همانطور كه در شكل مي بينيد ، با استفاده از چهار ترانزيستور ( ماسفت) كه به صورت ضربدري عمل مي كنند اول ماسفت هاي A با هم روشن مي شوند سپس ماسفت هاي A  خاموش شده و ماسفت هاي  B  روشن مي شوند و همينطور با فركانس 50 هرتز اين عمل ادامه مي يابد. نماد مقاومت و سلف هم كه با LOAD  نام گذاري شده است منظور بار اهمي و سلفي است.

منبع تغذيه سوئيچينگ با فركانس بالا عمل تبديل ولتاژ را انجام مي دهد سپس تغيير نوع ولتاژ با چهار ماسفت انجام مي شود كه ترانس حذف شده است .

لازم به ذكر است بايد بدانيد كه از مبدل چه استفاده اي مي خواهيد ببريد ، زيرا اگر مي خواهيد از آن براي شارژر لپ تاپ يا گوشي يا روشن كردن لامپ استفاده كنيد، مي توانيد از يك منبع افزاينده سوئيچينگ 12 به 310 ولت استفاده كنيد زيرا همه منابع تغذيه سوئيچينگ و شارژر ها و لامپ هاي كم مصرف اول برق 220 ورودي خود را به مقدار DC  تبديل كرده سپس كاهش مي دهند . پس شما نياز به 310 ولت DC  داريد. اگر رنج ولتاژ ورودي شارژر دستگاه شما از 85 تا 265 ولت AC باشد شما مي توانيد منبع 12 به 120 ولت دي سي نيز استفاده يا طراحي كنيد .

موج خروجی در اینور تر ها به سه شکل ساخته ایجاد می شوند.

موج مربعی که این روش با فرکانس 50 تا 60 هرتز انجام می پذیرد.

موج شبه سینوسی که با استفاده از ای سی های درایو ماسفت ها شکل موج خروجی به صورت مربعی تاج دار می باشد.

روش سینوسی که در فرکانس چند کیلو هرتز انجام می پذیرد و با روش spwm این کار صورت می گیرد.

ادامه دارد…

برای سفارش طراحی مبدل های dc به ac با مسئول طراحی و فنی تماس بگیرید. 09363130290

پست های مرتبط

یک فکر در & ldquo؛ اينورتر مبدل برق & rdquo؛

  1. incubator گفت:

    خیلی عالی است.
    یه شماتیک از کل مدار میذاشتید خیلی عالی میشد.

دیدگاهتان را بنویسید