الكترونيك, تعميرات, تعمیرات منبع تغذیه سوئیچینگ

تعمیر برد شارژر باتری های دریل های شارژی توسن

برد شارژر باتری های دریل شارژی توسن
تعمیر برد شارژر باتری های دریل های شارژی توسن
مقدمه :

در این مقاله قصد بررسی یک نمونه از برد های شارژر دریل های شارژی بپردازیم . ایراد عمده بردهای شارژر ، اتصالی نمی باشد و در صورت بروز اشکالات کوچک این شارژر ها از کار می افتند.

در این موضوع قصد بررسی ایرادات سیستمی هستیم که با چشم دیده نمی شوند . ایرادات ظاهری اکثرا با سوختگی فیوز های ورودی خود را نشان می دهند.

توضیحات:

در تصویر زیر سوختگی با ترکیدگی قطعات دیده نمی شود . پس ایراد ایجاد شده می تواند هر چیزی باشد .

در چنین مواردی باید وجود ولتاژ را روی خازن صافی تغذیه ی ورودی بررسی کنیم . برای این کار با مولتی متر روی رنج ولتاژ این کار ار انجام می دهیم . باید ولتاژ حدود 300 ولت( با 5 درصد تلورانس) وجود داشته باشد .

در چنین مواردی باید از صحت کارکرد ای سی تغذیه سوئیچینگ مطمئن شویم. برای درک بهتر موضوع ، توضیحات به همراه روش تعمیر بیان می شود.

توضیحات تعمیر مدار :

در تصویر بالا شماره 1 فیوز ورودی می باشد که ملاحظه می کنید سالم است. در این مدار فیوز خروجی نیز وجود دارد که شماره 11 می باشد. فیوز خروجی نیز سالم است.

ای سی مدار به شماره NCP1200P60 ( شماره 2 )می باشد. آی سی مذکور یک نمونه ای سی سوئیچینگ آف لاین در مد کنترل جریانی می باشد( مانند ای سی UC3845). در این مدار از توپولوژی فلایبک استفاده شده است. برای بدست آوردن توضیحات بیشتر به دیتاشیت این ای سی مراجعه کنید. برای دانلود و مشاهده دیتا شیت کلیک کنید . زمانی که ولتاژ تغذیه ای سی را با مولتی متر گرفتیم ولتاژی مشاهده نشد . طبق دیتاشیت ای سی پایه ی 6 تغذیه مثبت و پایه ی 4 منفی ای سی می باشد. در چنین مواردی باید لاین تغذیه ایسی به طور کامل چک شود.

ترانسفورماتور یا چوک این مدار دارای 4 سیم پیچ می باشد( شماره 3). سیم پیچ اولیه یا primary دوم کمکی یا auxiliary سوم ثانویه یا Secondary برای شارژ باتری ها و چهارم ثانویه دوم برای تغذیه ایسی کنترل شارژ مدار می باشد. در تصویر زیر تقسیم بندی چوک را از زیر مدار ملاحظه می کنید.

ماسفت مدار با شماره 6n60 که به معنی ماسفت با جریان 6 آمپر و ولتاژ تحمل 600 ولت می باشد.برای تقویت جریان درایو کردن ماسفت از یک ترانزیستور بی جی تی استفاده شده است که در تصویر قابل مشاهده می باشد. این عمل جالبی بود که به ندرت در مدارات مختلف انجام می پذیرد. این عمل باعث بهبود عملکرد درایو خارجی ای سی می شود. در دیتاشیت ای سی 3 روش جالب برای بهبود داریو ماسفت خارجی را بیان کرده است، که در این مدار نیز یکی از همان روش ها استفاده شده است.

تغذیه این ای سی برای شروع سوئیچینگ به طور مستقیم از ولتاژ 300 ولت ورودی تامین می گردد. پس از راه اندازی اولیه ولتاژ ای سی از سیم پیچ کمکی یا اگزیلاری تامین می شود. بعد از یکسوسازی ولتاژ به وسیله دیود و خازن VCC با یک دیود زنر 13 ولت تغذیه ای سی را ثبات می بخشد. در تصویر خازن شماره 5 و دیود زنر شماره 6 می باشد. دیود زنر در این مدار به صورت موازی با مثبت و زمین قرار داده شده است. بعد از تست خازن و دیود تغذیه، خرابی خازن و افزایش ESR آن مشهود بود. با تعویض خازن و تست دوباره ، مدار روشن نشد. بعد از بررسی های بیشتر و تست دیود زنر متوجه اتصال کوتاه شدن دیود زنر شدم که با تعویض دیود ال ای دی سبز دستگاه ( شماره 7) روشن شد.

در تصویر زیر یک نمونه شماتیک توصیه شده شرکت سازنده ای سی و روش اتصال دیود زنر را ملاحضه می کنید:

البته در مدار تعمیر شده دیود قرار گرفته شده 13 ولت بود. این دیود برای جلوگیری از افزایش ولتاژ تغذیه مدار ای سی قرار داده شده است . زیرا اگر ولتاژ ای سی از حد 12.5 ولت بیشتر شود ای سی خاموش می شود و به حالت حفاظتی می رود. البته تحمل ولتاژی ای سی حدود 16 ولت می باشد. اگر ولتاژ VCC زیر 8 ولت برسد باز ای سی خاموش می شود.

دیود D8 دیود یکسوساز ولتاژ کمکی و دیود D7 دیود زنر مربوطه می باشد.

توضیحات قسمت ثانویه مدار:

در ادامه توضیحات به قسمت های ثانویه مدار شارژ باتری دریل های شارژی می رسیم . در قسمت خروجی برای کنترل شارژ و ارسال فیدبک به ای سی ورودی از یک ای سی تقویت کننده آپ امپ به شماره LM339 ( شماره 12) استفاده شده است . این ای سی دارای 4 مقایسه کننده می باشد.با این ای سی ولتاژ و جریان شارژ سنجیده می شود. و بازخورد و یا قطع شارژ باتری برای ای سی تغذیه سوئیچینگ ارسال می شود.

سنجش جریان خروجی به وسیله مقایسه افت ولتاژ رو سر مقاومت های سری شده در خروجی مدار شارژ نسبت به باتری انجام می پذیرد.

مقاومت های جریان سنجی در خروجی در تصویر دوم با شماره 10 علامت گذاری شده است.

تغذیه ای سی توسط سیم پیچ ثانویه دوم و دیود و خازن و رگولاتور 12 ولت ( شماره 9 ) تامین می گردد.

دیود خروجی مدار نیز در تصویر با شماره 8 علامت گذاری شده است.

در صورت لزوم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

به زودی طراحی و ساخت مدارات شارژ باتری در سایت قرار داده می شود.

منابع :

سایت tolidgera.ir

datasheet

http://www.intusoft.com/onsemipdfs/and8076.rev0.pdf

 

یک فکر در & ldquo؛ تعمیر برد شارژر باتری های دریل های شارژی توسن & rdquo؛

  1. 851399597217 گفت:

    سلام خیلی عالی

  2. بهزاد گفت:

    سلام اگه میشه اندازه مقاومت به شماره 22 رو بگین لطفا

    1. sifch گفت:

      سلام تصویر بفرستید

  3. محمد گفت:

    سلام ولتاژ خروجی این شارژر 24با ولت متر گرفتم و باطری 12ولته الان باطری خرابه جدید گرفتم ولی این ولتاژ شارژر مشکلی نداره

    1. sifch گفت:

      سلام اگر 24 باشه چرا بله

دیدگاهتان را بنویسید