الكترونيك, تعميرات, تعمیرات لامپ LED

تعمیر لامپ LED (قسمت اول عملکرد لامپ ال ای دی)

تعمیر لامپ LED

تعمیر لامپ LED (قسمت اول عملکرد لامپ ال ای دی)

تعمیر لامپ های LED

برای شروع تعمیرات هر وسیله ای ابتدا باید اطلاعاتی در مورد ان وسیله یا دستگاه داشته باشیم بعد به سراغ تعمیرات ان برویم .در اینجا ما به اطلاعاتی عمومی و جذاب در مورد لامپ های LED  اشاره میکنیم.

لامپ ال‌ای‌دی (به انگلیسی: LED lamp) نوعی از لامپ‌های حالت جامد است که از دیود نورافشان برای روشنایی، استفاده می‌کند. این لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری جدید ساخت به رنگ‌های دیگر توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

فواید لامپ led

لامپ‌های LED کارایی و طول عمر و بازده انرژی بالایی دارند که چند برابر لامپ‌های رشته‌ای است و از دیگر لامپ‌های فلورسنت (به انگلیسی: Fluorescent lamp) به شکل قابل ملاحظه ای کارآمدتر هستند. ادعا شده که آن‌ها حتی قادر به انتشار بیش از ۳۰۰ لومن در هر وات توسط برخی از تولیدکنندگان LED هستند.

تعریف LED

LED مخفف کلمات Light emitting diode است که معنای دیود ساطع‌کننده نور را می‌دهد. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

برتری لامپ led نسبت به بقیه ی لامپ ها

لامپ LED یک منبع نور مدرن و کارآمد است. لامپ های LED ایمن هستند – آنها حاوی جیوه یا عناصر سمی دیگر نیستند و در هنگام شکسته شدن آسیبی به انسان نمی رسانند. با این حال ، اولین چیزی که ما را به خرید این لامپ ها ترغیب می کند ، راندمان هزینه آنها به دلیل کم بودن مصرف برق است. از این گذشته ، لامپ های  LED نسبتاً قابل اعتماد هستند و معمولاً طول عمربالایی دارند.

لامپ های رشته ای سنتی به هیچ وجه قابل تعمیر نیستند ، در حالی که در لامپ های LED تقریباً همه چیز قابلیت تعمیر دارد. فقط کافی است نقص را پیدا کنید ، مقداری اصلاح کنید و طول عمر لامپ را طولانی تر کنید. اگر با عملیات تعمیر آشنایی دارید ، می توانید تمام ابزارهای لازم را در خانه پیدا کنید.

انواع ال ای دی SMD:

 

انواع لامپ LED:

لامپ های ال ای دی  به سه دسته SMD ، Power ، COB و نمونه جدید DOB که با درایور سر خود می باشد تقسیم بندی میشوند.

در اکثر لامپ های LED حبابی از LED SMD استفاده میشود.برای همین ما در این بخش فقط به توضیح  LED SMD  می پردازیم .

LED SMD دارای سایزهای مختلفی میباشندکه در عکس زیر نشان داده شده است.مشهورترین و پرکاربردترین LED SMD ها سایز های 2835 و 5730 میباشد که در لامپ های LED  بیشترین استفاده را دارند.

توان مصرفی LED های 2835 از 0.2 وات تا 1 وات می باشد.

همچنین ولتاژ LED ها 2835 از 3 ولت تا 18 ولت می باشد.

 

 

عملکرد لامپ LED:

عملکرد لامپ ال ای دی مبتنی بر توانایی برخی از مواد در تابش نور در شرایط خاص است. عنصر کار لامپ ، یک دیود ساطع کننده نور یک وسیله نیمه هادی است که هنگام عبور جریان الکتریکی از طریق آن ، نور غیر همسان را ساطع می کند. LED ها فقط در صورت استفاده از جریان DC ،  نور ساطع می کنند.

 

اصل عملکرد لامپ بسیار ساده است: جریان برق از طریق خطوط برق  AC به درایوراز طریق سیم های ورودی وارد می شود ، و در انجا به برق DC  تبدیل می شود و از طریق LED ها آن را به نور تبدیل می کنند ، گرما با استفاده از PCB حاوی LED و هیت سینک خارج می شود.

شماتیک مدار ساده درایور LED

یک نمونه درایور LED

برای تهیه کامل مقاله کلیک کنید.

پست های مرتبط

یک فکر در & ldquo؛ تعمیر لامپ LED (قسمت اول عملکرد لامپ ال ای دی) & rdquo؛

  1. مسعود گفت:

    دقیقا در درایور چه چیزی ای سی رو به دی سی تبدیل میکنه ترانس؟ خازن؟ میشه بگید ممنون.

    1. sifch گفت:

      ولتاژ Ac بعد از عبور از پل دیود یا ۴ عدد دیود پل به ولتاژDc تبدیل می شود و توسط خازن صاف می گردد . تا ولتاژ بدون ریپل تحویل بدهد.

  2. yagob41 گفت:

    با سلام
    در صورت امکان طرز تعویض led لامپها را آموزش دهید زیرا وقتی 3 یا 4 تا و بیشتراز انها سوخته باشد استفاده از مقاومت نور آنها را کاهش میدهد.
    با تشکر

    1. admin گفت:

      سلام
      بله حتما
      اما روش تعویض کلی ال ای دی ها با داغ کردن کل برد با حرارتی در حد 200 درجه توسط فندک یا هیتر صنعتی یا اجاق برقی امکان پذیر است.
      در این روش همه ال ای دی ها برداشته می شوند و ال ای دی در حد توان و ولتاژخودشان قرار داده می شود.

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    چراغ اضطراری من مدارس دو عدد مقاومت سوخته و نوارش پیدا نیست مدل CA -619 کسی میتونه راهنمایی ام کنه؟

    1. sifch گفت:

      سلام مدل زیاد تفاوتی نداره
      اگر مقاومت متصل به ال ای دی باشه یک کیلو بذارین و متصل به بیس ترانزیستور 22 اهم

دیدگاهتان را بنویسید