تعمیرات لامپ LED

تعمیر لامپ LED (قسمت چهارم روش تشخیص سوختگی و تعویض ال ای دی )

تعمیر لامپ LED (قسمت چهارم روش تشخیص سوختگی و تعویض ال ای دی )

در این قسمت میخواهیم روش تست و تشخیص سوختگی LED ها و تعویض انها را بگوییم که بیشترین قسمت از خرابی لامپ های LED  رابه خود اختصاص می دهد.

مرحله ای اول :

در این بخش ما باید اول روش صحیح باز کردن لامپ LED  را به خوبی یاد بگیریم تا به لامپ آسیبی وارد نکنیم.و از بخش های مختلف لامپ اطلاع داشته باشیم که از سر لامپ شامل حباب لامپ بعد داخل ان  PCB LED لامپ بعد هدسینگ الومینیومی که شامل بدنه لامپ هم می شود و برای انتقال حرارات ال ای دی ها استفاده می شود که در درون این هدسینگ حفره ای وجود دارد و در داخل ان درایور ال ای دی قرار دارد که به ته ان سرپیچ وصل شده  است .

بخش های تشکیل دهنده لامپ LED

مراحل باز کردن لامپ

برای باز کردن لامپ های ال ای دی اول باید حباب روی سر لامپ را باز کرد که با چسب بر روی بدنه لامپ چسبیده شده و میتوان با چند ضربه با یک وسیله ای پلاستیکی یا چکش پلاستیکی باعث ازاد شدن چسب بر روی ان شد در صورتی که چسب زیادی بر روی حباب زده شده باشد باید با حلال چسب باعث نرم شدن و رها کردن چسب از بدنه شد که میتوان از حلال های چسب استفاده کرد یا با تینر فوری 20000 که خود حلال چسب خوبی است بر روی لبه ی حباب چند قطره ای دور تا دور ان ریخت و بعد از چند دقیقه شروع به بازی کردن با حباب بر روی بدنه کرد که حباب باز شود .البته در بعضی لامپها چسبهای قوی استفاده شده است که جز با شکستن لبه ی حباب نمیتوان ان را باز کرد.

بعد از باز شدن حباب باید PCB الومینیومی که LED ها بر روی ان نصب شده است را از هدسینگ یا بدنه جدا کرد که بر روی بدنه پیچ شده است بعد از باز شدن PCB  درایور ال ای دی هم در زیر ان قرار دارد. البته برای تعمیر ال ای دی ها احتیاجی به باز کردن PCB  نداریم و از روی ان میشود عملیات تعویض ال ای دی را انجام  داد.

تشخیص سوختگی LED:

حالا به بخش تشخیص خراب بودن ال ای دی ها میرسیم که باید ال ای دی خراب را تشخیص داد . در بیشتر لامپ ها ال ای دی خراب ظاهر مشخصی دارد که یا سیاه شده است یا یک خال سیاه بر روی ال ای دی قرار گرفته شده است .

علت سوختگی LED:

ممکن است LED به دلایل مختلف بسوزد. از جمله آنها می توان به کیفیت پایین اجزاء ، فقدان تثبیت جریان ، گرمای بیش از حد LED و جهش ولتاژ اشاره کرد. برخی از تولیدکنندگان برای اینکه علاقه مند به روشنایی بالای لامپ کوچک باشند ، LED ها را بیش از حد شارژ می کنند.

خال سیاه بر روی LED نشانه سوختگی 

روش تشخیص LED سوخته از طریق مولتی متر:

در صورت تشخیص ندادن ال ای دی خراب از ظاهر ان میتوان این کار را با یک مولتی متر ساده که تست دیود داشته باشد هم انجام داد.به این روش که پراب قرمز رنگ را بر روی پایه ی آند (مثبت ) و کاتد (منفی) را با سیاه لمس کنید. دیود کار خواهد کرد.

تست LED بر روی پنل LED با مولتی متر

تست SMD  LED با مولتی متر

نکته: روش تست روشن کردن LED  در مدار سری LED ها امکان دارد ولی اگر LED  ها موازی در برد بسته شده باشند با مولتی متر هم قابل تشخیص و روشن شدن نیستند.

مدار LED سری بسته شده

 

روش بسته شدن مدار سری و موازی با هم

برای تست در مدار مشترک موازی و سری باید لامپ را به برق وصل کنیم و بعد با یک پنس که به دست اتصالی نداشته باشد دو سر LED ها را به هم متصل کنیم تا ببینیم که یک دفعه کل لامپ روشن می شود وقتی اتصال پنس ما به دو سر ان LED  که زده شد و لامپ روشن شد مشخص است که ان LED  خراب بوده که با اتصال کوتاه روشن شده است.  (البته این روش تست اصولی نبوده و احتمال خطر برق گرفتگی در صورت غیر ایزوله بودن درایور ال ای دی هم وجود دارد فقط در موارد ضروری و فوری از این روش استفاده شود)

روش تست با پنس

روش تشخیص LED سوخته از طریق منبع تغذیه:

روش دوم برای تست LED  لامپ های موازی از طریق تست با منبع تغذیه متغیر می باشد. که در این روش اگر از ولتاژ LED ها اطلاع داریم که چند ولت است پس منبع تغذیه را بر روی ان ولتاژ تنظیم میکنیم و بعد بر روی پنل ال ای دی قرار میدهیم تا ال  ای دی روشن شود و اگر از ولتاژ  LED ها اطلاعی نداریم پس از روش جریان بسته و ولتاژ صعودی استفاده می کنیم.

که در این روش به دلیل اینکه از ولتاژ ال ای دی مطلع نیستیم پس اول جریان منبع تغذیه را بر 50 میلی امپر تنظیم میکنیم که در این صورت جریان را بسته ایم و مرحله ای بعد از ولتاژ پایین شروع میکنیم و بعد به مرور ولتاژ منبع را بالا میبریم تا جایی که ال ای دی روشن شود.

برای این منظور اول منبع تغذیه را بر روی ولتاژ 2.5 ولت میگذاریم و بعد بهLED  متصل میکنیم بعد شروع میکنیم از طریق منبع ولتاژ روی سر LED  رو بالا میبریم اگه از 2 ولت تا 3 ولت LED روشن شد پس LED  ما 3 ولت است و اگر از4 ولت تا 6 ولت LED روشن شد پس LED ما 6 ولت است و اگر از7 ولت تا 9 ولت LED روشن شد .پس LED ما 9 ولت است ( البته LED ها دقیق بر روی ولتاژ 3 و 6 و 9 روشن نمی شوند بلکه ولتاژ میزانی کمتر می باشد.که در عکس ها مشاهده می کنید.)

نکته: همین روش را برای تست  LED خالی که در مراحل نصب LED توضیح می دهیم هم می شود اجرا کرد.

 

جدا کردن LED از PCB :

بعد از تشخیص ال ای دی خراب باید ان را از روی برد PCB  جدا کنیم که این کار را میتوانیم یا با یک کف چین انجام داد و ال ای دی را شکست و جدا کرد و بعد با هویه جای ان را تمیز کرد و لحیم کرد ولی جدا کردن با کف چین باعث اسیب زدن به PCB  هم میشود و امکان کنده شدن لایه مسی برد در زیر ال ای دی میشود که میتوانید در این صورت با تراشیدن رنگ روی لایه مسی در کنار پایه ی چیپ ال ای دی این مشکل را حل کنید .

 

جدا کردن LED با کف چین از پنل

نکته:بهترین راه استفاده از یک هویه 60 تا 100 وات یا هویه گازی است که حرارات بالایی داشته باشد تا در برابر دفع حرارت هدسینگ لامپ کم نیاورد و بتواند قلع ال ای دی را ذوب کند و شما به راحتی ال ای دی را جدا کنید.

 

 

بعد از جدا کردن ال ای دی سوخته باید جای قلع چیپ ال ای دی را قلع اندود کنیم تا در مرحله ی بعد راحت تر کار را پیش ببریم.

 

بعد از جدا کردن LED از روی برد ما چند روش برای راه انداختن لامپ و روشن شدن آن داریم.

  1. تعویض LED جایگزین که البته باید ولتاژ آن مشخص باشد
  2. اتصال کوتاه دادن LED که بیشتر در مواقعی که یک LED سوخته باشد جواب میدهد
  3. اتصال مقاومت به جای LED

در قسمت بعد روش های جایگزین LED را توضیح می دهیم.

 

 

 

 

برای تهیه کامل مقاله کلیک کنید

پست های مرتبط

یک فکر در & ldquo؛ تعمیر لامپ LED (قسمت چهارم روش تشخیص سوختگی و تعویض ال ای دی ) & rdquo؛

  1. ناشناس گفت:

    سلام تشکر خوب بود من دنبال آدرس فروشنده قطعه ال ای دی بودم تشکر

  2. صادق گفت:

    خیلی عالی بود متشکرم

  3. ناشناس گفت:

    باسلام
    عالی بود عزیز.فقط در مورد برداشتن ledاز روی مدار بیشتر توزیح میدادید

    1. sifch گفت:

      سلام
      برداشتن ال ای دی ها یا با سیم چین انجام میشه یا با فندک یا با هویه خیلی داغ مثلا ۶۰ وات یا با حتی گاز شهری می تونید یه شمع بسازید و به واسطه اون صفحه پنل ال ای دی ها رو داغ کنید و ال ای دی ها رو بردارید.

  4. پوردشت الکتریکی پارس گفت:

    سلام خیلی اطلاعات جالبی بود خدا خیرتان دهد.سپاس و درود

    1. sifch گفت:

      سلام ممنون دوست عزیز

  5. ناشناس گفت:

    سلام واقعا استفاده کردم فقط مشکل من نصب ال ای دی نو می باشد البته نیاز به قطعه دارم اگر شماره تماس بدهید بیشتر باشم مکاتبه داشته باشم ممنون

    1. admin گفت:

      سلام ممنون
      شماره در تماس با ما

  6. امیر خسروی گفت:

    درود بر شما مهندس خسته نباشید بابت اموزش از شما سپاسگزارم
    بنده برای تعویض و جدا کردن ال ای دی های سوخته روی بورد از یه ترفند ابداعی خودم استفاده میکنم
    با استفاده از اتو خشک خیاطی به اینصورت که دسته اتو رو به گیره میز کار میبندم و کف اتو به سمت بالا قرار میگیره و بعد pcb رو روی کف اتو قرار میدم و به راحتی بدون اسیب به pcb قلع زیر ال ای دی ذوب میشه به راحتی جدا میشه
    خوبی این کار اینه که با این ترفند میشه ال ای دی سالم رو بدون اینکه اسیب ببینه از روی pcb جدا کرد و برای بوردهای دیگه که نیاز به ال ای دی داره استفاده کرد و از طرفی حرارت لازمه رو با استفاده از ترموستات اتو میشه تنظیم کرد که حرارت زیادی به بورد منتقل نکنه و فقط در حد ذوب شدن قلع ال ای دی باشه
    توصیه میکنم به دوستان که یکبار این روش رو تست کنند خیلی عالی و کاربردی هست
    برای چسبوندن ال ای دی سالم به بورد هم نیازی به هویه و سیم لحیم نیست بلکه کافیه که قبل از کار و زمانی که pcb سرد هست به محل قرار گیری ال ای دی روی بورد و یا به دو سر ال ای دی کمی خمیر قلع اغشته کنید و بعد بورد را روی اتو گذاشته و روشن کنید و با پنس ال ای دی رو در جای دقیق خودش نگه دارید تا خمیر قلع ذوب بشه و ال ای دی به کف بورد بچسبه
    امیدوارم این روش مورد توجه قرار بگیره
    از شما بابت زحماتی که میکشید سپاسگزارم

    1. esmch گفت:

      سلام خیلی ممنون و عالی

دیدگاهتان را بنویسید