طراحی منابع تغذیه سوئیچینگ, الكترونيك, طراحی

روش طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ با ای سی VIPER22

توضیحات مقدماتی

قصد داریم امروز طریقه ساخت یک منبع سوئیچینگ و نسبتا کاربردی را به علاقه مندان به الکترونیک و منابع تغذیه، اموزش بدهیم .

قابل توجه عزیزان برای فهم بهتر  مفاهیم و مقادیر ذکر شده در این مطلب می توانید درباره کلمات به کار رفته ، جستجو یا تحقیق کنید.

همانطور که میدانید منابع تغذیه سوئیچینگ در روش ها و توپولوژی های  مختلفی طراحی و ساخته می شوند. اما اصولا برای توان های زیر 100 وات و ایزوله از توپولوژی فلایبک استفاده می کنند.

زمانی که برای تغذیه ای سی از یک سیم پیچ اضافی به نام اگزیلاری ( Auxilary ) یا AUX استفاده شود منبع به PSR ( primary side regulation) به معنی تنظیم سمت اولیه معروف می شود.

این به معنی استفاده منبع از سیم پیچ کمکی یا همان اگزیلاری می باشد. حتی منبع می تواند به کمک این سیم پیچ ثبات ولتاژ یا جریان خروجی منبع را ایجاد کند.

در ای سی سوئیچینگ VIPER22 مجوعه نوسان ساز  و کنترل کننده عمل سوئیچینگ در دیوتی سایکل مد نظر و عامل سوئیچ قدرت یا همان ماسفت و قسمت شناسایی خطای بازخورد ، قرار داده شده است. که این عمل کار طراحی منبع را کمی ساده تر کرده است.

روشهای محاسباتی برای منبع تغذیه سوئیچینگ در روش PSR

برای منظور طراحی به وسیله ی این ای سی دو روش پیشنهاد می شود :

اول استفاده از اطلاعات مربوطه در دیتاشیت ای سی VIPER22 و فرمول های محاسبات ترانسفورماتور در توپولوژی فلایبک ، که می توانید دیتاشیت ای سی را از این لینک و مقاله محاسباتی ترانسفورماتور را از این لینک ، دانلود و استفاده کنید.

دوم استفاده از نرم افزار محاسباتی ارائه شده ای سی VIPER22 که می توانید از این لینک دانلود کنید.

در زیر توضیحات قسمت های مختلف مدار شماتیک را توضیح می دهیم.

1- قسمت فیلتر  EMI ورودی که تشکیل شده از خازن و سلف. نوع سلف UU9.8 می باشد. مقدار سلف حدود 10 میکروهانری در هر لاین است. مقدار خازن نیز 100 نانو فاراد است.

2- پل دیود ورودی که در توان های زیر 10 وات نوع نیم آمپری بالای 300 ولت کافی می باشد.

3- خازن فیلتر چوک می باشد. مقدار این خارن حدود 2.2 نانو فارد 1000 ولت است.

4- فیلتر RDC سیم پیچ اولیه است .برای جزب ولتاژ برگشتی چوک در حین خاموش بودن ماسفت می باشد. مقدار دیود یک امپر فست ، مقدار خازن 1 نانو فاراد 1000 ولت و مقدار مقاومت حدود 220 کیلو اهم یک وات می باشد. البته برای قرار دادن مقدار ایده عال بهتر است بعد از ساخت منبع شکل موج درین سورس ماسفت را با اسیلوسکوپ بررسی کنید و با تغییر مقادیر خازن و مقاومت اصلاحات لازم را انجام دهید.

5- سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور یا چوک می باشد.

6- سیم پیچ ثانویه چوک می باشد.

7- سیم پیچ اگزیلاری می باشد.

8- ای سی VIPER22 می باشد.

9- ای سی اپتوکوپلر ایزوله کننده فیدبک یا بازخورد خروجی به ای سی به شماره PC817 می باشد.

10- ای سی رگلاتور قابل تنظیم به شماره TL431 می باشد.

11- دیود یکسوساز ثانویه می باشد. این دیود باید از نوع فست با سرعتی زیر 200 نانو ثانیه باشد. پیشنهاد من در این مدارات توان پایین دیود UF5408 می باشد.

12- مقاومت های ایجاد کننده مقدار فیدبک برگشتی برای تشخیص ای سی می باشند .

در حال بروز رسانی ….

 

 

دیدگاهتان را بنویسید